BioWare stänger inte av trots dåliga recensioner för hymnen

Det är ingen hemlighet att Anthem har haft en grov lansering. Spelet har drabbats av tekniska problem, släktkontroverser och potentiellt dålig detaljhandelsförsäljning, vilket lett till att vissa oroar sig för att BioWares framtid kan komma att äventyras, eftersom EA har visat en tendens att stänga studior när de inte uppfyller förväntningarna. Men lyckligtvis för BioWare-fans verkar det som om de inte behöver oroa sig för att EA stänger av studion någon gång snart.

Som svar på ett fan på Twitter sa Anthem- tillverkaren Michael Gamble dem att inte oroa sig för möjligheten att EA stänger av BioWare. "Många människor spelar Anthem, " förklarade han och påpekade att studion redan har meddelat sina planer på att fortsätta stödja spelet som en live-tjänsttitel. Gamble uppgav att BioWare får "bra stöd", men klargjorde inte om detta stöd kommer från fans eller EA själv.

Om Anthem kan upprätthålla en publik, kan BioWare potentiellt vända spelet och återhämta sig från dess tidiga olyckor. Vi har sett andra live-tjänstspel börja med en dålig mottagning, för att bli mycket populär senare, som Sea of ​​Thieves, till exempel. Om BioWares 90-dagars färdplan för stöd efter lansering följs upp av ännu mer meningsfulla uppdateringar, kan allmänhetens uppfattning om Anthem vara mycket annorlunda vid denna tid nästa år.

Och även om Anthem hamnar som ett misslyckande betyder det inte att BioWares framtida projekt inte kan vinna tillbaka fanstöd. Som vissa kanske kommer ihåg var Dragon Age 2 ett svagare spel för BioWare, och studion drumade också upp betydande kontroverser med slutet av Mass Effect 3 . Trots dessa motgångar fortsatte BioWare sedan att släppa Dragon Age: Inquisition för att rave recensioner och flera Game of the Year-priser från olika publikationer.

Många människor spelar Anthem, och vi har meddelat våra live-tjänstplaner. Oroa dig inte för det, vi får stort stöd.

- Michael Gamble (@GambleMike) 25 februari 2019

Bortom hymnen ser det ut som BioWare ser tillbaka till Dragon Age- franchisen. Studion har meddelat att ett nytt Dragon Age- spel är under utveckling, och även om vi vet nästan ingenting om det när detta skrivs, tyder tidpunkten på att det mycket väl kan vara studionens första nästa gen-titel.

Om Anthem lyckas upprätthålla en publik och bli mer populär kan det naturligtvis bli BioWares första nästa gen-titel istället. BioWare har tidigare sagt att Anthem sparar kommer att överföra till nästa generations konsoler, så det verkar som att studion redan funderar på att stödja spelet långt bortom den nuvarande konsolgenerationen.

Anthem är ute nu för PC, PS4 och Xbox One.

Red Dead Redemption 2: s största rivalitet sträcker sig över livstid
2019