Call of Duty: Black Ops 4 Review

Om det finns en konstant i livet är det som varje år tar med sig en ny huvudserie Call of Duty- spel. Detta har varit sant sedan 2005 och lanseringen av Call of Duty 2, och tack vare detta årliga release-schema har en vanlig kritik varit att franchisen inte utvecklas tillräckligt från ett spel till det nästa. Medan den nyligen släppta Call of Duty: Black Ops 4 inte exakt återuppfinner hjulet, lyckas den inte skaka av alla långvariga känslor av franchiseträthet och leverera en otroligt polerad och konsekvent underhållande första person skytt som står som en av de bästa årets spel.

Som tidigare Call of Duty- spel, är Call of Duty: Black Ops 4 segmenterad i olika lägen som tillgodoser olika smaker. Den här gången kan spelare dyka in i det vanliga multiplayer-läget online, slåss på franchisets största karta någonsin i Blackout-slaget royale-läge, eller ta på sig horder av de odöda i Zombies. Varje läge är väl avrundat och innehållsrikt och erbjuder enkelt många timmars njutning för FPS-entusiaster.

Några långvariga Call of Duty- fans kanske inte märker kampanjen, och det beror på att Call of Duty: Black Ops 4 inte har en enda spelarkampanj. Mycket har gjorts om Black Ops 4 : s beslut att dike en traditionell kampanj, men spelet är ärligt bättre för det. I stället för en kampanj spelar spelare istället tutorial-uppdrag som är utformade för att lära dem hur de kan utnyttja flerspelarspecialisternas förmågor på rätt sätt, avslutade med en allt svårare sammandragningskamp mot AI-kontrollerade bots för att ge dem en riktig smak av hur man använder sina förmågor på slagfältet.

Black Ops 4 tar med sig ledtrådar från Overwatch och spelar ut sina spelbara karaktärer med animerade shorts som ger varje specialist en intressant bakhistoria. Dessa backstories gör underverk när de ger varje specialist en definierad personlighet, och de känner inte längre som de generiska legosoldaterna från Black Ops 3 . Fler klipp-scener låses upp genom att slutföra trefaldiga matcher, som visar en övergripande berättelse som binder alla tillsammans. Dessa scener är välakterade, välskrivna och vackert animerade, och medan berättelsen förlitar sig starkt på chockerande våld över karaktärsutveckling, lyckas Black Ops 4 fortfarande ha en av de bästa berättelserna i seriehistorien - och det är utan en dedicerad kampanj läge.

Genom att avlägsna kampanjen med en spelare lyckas Black Ops 4 ta bort en hel del av de frågor som har plågat Call of Duty- kampanjer i flera år. Spelare tvingas inte längre följa NPC: er i trånga korridorer, lyssna på tråkiga utställningar och delta i fantasifulla militära operationer. Man kan hävda att Treyarch kunde ha fokuserat sina ansträngningar på att förbättra Call of Duty- kampanjen, men att börja från början och leverera något helt annat, och bättre, fungerar lika bra.

Efter att ha upplevt varje specialisthistoria och provat sina karakterspecifika prylar och förmågor, bör spelarna ha en ganska bra uppfattning om vem de vill spela som i Black Ops 4 : s online multiplayer-arenor. Flerspelaren är typisk Call of Duty, men borttagningen av jackpackar och väggkörning hjälper den att känna sig närmare en klassisk Call of Duty- upplevelse i motsats till Black Ops 3 eller Infinite Warfare .

Det är sant att Black Ops 4 : s multiplayer spelar som klassiska Call of Duty multiplayer, men det betyder inte att det är för rädd att prova några nya saker. De största tilläggena till multiplayer kommer i form av två spellägen. Den första är Control, och som tidigare rapporter indikerade är den tydligt inspirerad av Overwatch . I Kontroll måste ett lag försvara två poäng på kartan, och det andra laget försöker ta dessa poäng. Det attackerande laget måste vara medveten om timern, som tvingar dem att ständigt gå för målet, och båda lagen har begränsade liv att arbeta med, och hålla handlingen mycket intensiv från ett ögonblick till nästa.

Control är ett av de bästa nya Call of Duty- multiplayer-lägena sedan Kill Confirmed, och det kommer förhoppningsvis att bli en franchise-grundpel. Det är dock inte det enda roliga nya läget. Black Ops 4- spelare kan också kolla in Heist, som blandar saker och ting genom att strippa spelare av deras vanliga vapen och förmåner i början, och sedan ge dem en liten ersättning för att köpa några av dem tillbaka. Beroende på deras prestanda i matchen kan spelare få mer pengar som kan användas för att fylla på ammunition samt köpa nya vapen och förmåner som kan hjälpa dem att göra bättre i nästa omgång. Det är inte lika intensivt och spännande som Control, men det är fortfarande en höjdpunkt och hjälper till att hålla multiplayer-känslan fräsch.

Black Ops 4 : s flerspelare drar också nytta av en riktigt bra uppsättning kartor. Hacienda och Icebreaker är framstående, med Icebreaker särskilt imponerande. Icebreaker, som ligger i en snöig miljö, visar Black Ops 4 's visuals bäst, och den har också en anmärkningsvärd ljuddesign, när spelare rör sig över slagfältet och kan höra snön knäppa under deras fötter. När det gäller multiplayer-kartor skiljer det sig verkligen ut och vi har en känsla av att det kommer att bli Black Ops 4 : s breakout-karta.

På tal om breakout-kartor, förstärks Black Ops 4 : s sortiment av multiplayer-kartor genom att det behåller klassiska multiplayer-kartor från de ursprungliga Black Ops . Spelare kan kolla in omversioner av Firing Range, Jungle, Summit och mer, och ännu bättre är kartorna mer eller mindre exakt hur spelare kommer att komma ihåg dem. Call of Duty- franchisen har en dålig vana att föra tillbaka gamla kartor och sedan ändra dem bortom erkännande, men Black Ops 4 lämnar tillräckligt bra ensam, så nostalgi-sinnade spelare kan återuppleva glansdagarna för de ursprungliga Black Ops genom att återigen spela på några av de bästa kartorna i franchiseshistoria.

Naturligtvis har Black Ops 4 mycket mer att erbjuda än bara den vanliga online-multiplayer. I ett försök att tävla med spel som PUBG och Fortnite, har Black Ops 4 sin egen kamp royale-upplevelse som kallas Blackout. Och vi är glada att rapportera att Blackout har förbättrats sedan dess betatest och det hjälper till att göra Black Ops 4 till ett ännu mer komplett paket istället för att komma över när Treyarch bara jagar en trend.

Alla som är bekanta med Battle Royale-genren vet exakt vad de kan förvänta sig av Blackout. Spelare släpper ur en helikopter på en enorm karta och försöker vara den sista som står. Början på en match handlar om att plundra för resurser, som vapen, föremål och rustningar, men spelare kan inte stanna på en plats för länge eftersom de måste hantera hotet om en storm som ständigt stänger in dem, tvinga dem till säkerheten i "cirkeln".

Black Ops 4 levererar en polerad strids royale-upplevelse för det mesta, men vi har fortfarande upplevt vår rättvisa andel glitches, särskilt när det gäller animeringar med vingarna. Själva kartan är ganska intetsägande, och även om spelare kommer att vänja sig det, är det begränsat till första person som är begränsat jämfört med andra kamp Royale-spel på marknaden. Dessutom kan förmånerna som spelarna kan plocka upp i en match nästan inte skiljas från varandra och spelare kan hitta sig själva slösa tid i sin inventering för att försöka ta reda på vad allt gör. Färgkodning av förmånerna och vapnen i spelet baserat på användbarhet, som vi har sett i titlar som Fortnite, kan möjligen lindra detta problem, men det är inte i spelet vid lanseringen.

Av dessa skäl är Blackouts kamp royale-upplevelse inte perfekt, men det är fortfarande ganska hög kvalitet och har tillräckligt med nya idéer för att se till att det inte känns som en skamlös klon av andra spel. Själva kartan består av några av franchisets mest populära multiplayer-kartor, som Nuketown och Firing Range, vilket är en fin touch, plus den har ett större fokus på fordon. Det mest anmärkningsvärda är att Black Ops 4 har helikoptrar som spawnar runt kartan, vilket gör det till ett av de enda spelen i genren som har land, hav och luftstrid.

Blackout skakar också upp saker med sina PvPvE-element. Det finns zombier i vissa delar av kartan, och de kan faktiskt vara ganska dödliga, ta en anständig bit ammunition för att döda och kunna döda alla de lyckas få hoppet på. Zombier släpper också en del stor byte, så det är värt att jaga dem ner.

Införandet av element från Zombies-spelläget i Blackout är en utmärkt idé och ger Blackout en tydlig Call of Duty- smak. Förutom själva zombierna själva kan spelare också göra en linjeform för mysteriumboxen eller samla det kraftfulla Raygun-undervapnet som de kan använda på sina motståndare. Det här är små, men smarta detaljer som arbetar för att göra Black Ops 4- kamp Royale-upplevelsen omedelbart åtskillbar från andra Battle Royale-spel.

Zombier är dock inte bara begränsade till blackout. I själva verket är en av Black Ops 4 : s största säljpunkter det faktum att det startar med tre Zombies-kartor i basspelet i form av Ancient Rome-tema IX, en kartuppsättning på Titanic som heter Voyage of Despair, och en reimagining av Black Ops 2 : s Mob of the Dead som kallas Blood of the Dead.

Zombies fördubblar den utveckling som introducerades i Black Ops 3 så spelare bör alltid känna att de arbetar mot något, även om de kämpar för att fullborda de löjligt komplexa påskäggen. Kartorna i sig är alla välgjorda, med IX som den visuella och gameplay-standout, och Blood of the Dead spelar som ett kast till Zombies kartor från gamla. Zombies är lika snabbt och hektiskt som alltid, och även om det är mer av samma sak, är det fortfarande mycket roligt med vänner.

Och det är den största förbehållet med Black Ops 4 . Det är en explosion med vänner, men solospelare kan komma helt ifrån en annan syn. Ja, Black Ops 4 har tekniskt visst innehåll med solo-spelaren med Specialist HQ, men det kan fullbordas på kort tid. Det ökade behovet av kommunikation med högkvalitativa lagkamrater i Control gör multiplayer mer frustrerande för ensamma vargar, och Blackout, som andra Battle Royale-spel, hämtar mycket av sin underhållning från att orsaka kaos med kompisar online. Zombies lyckas faktiskt ta några viktiga steg framåt i catering till solospelaren genom att låta spelare lägga till AI-kontrollerade lagkamrater, men annars är det lätt att se hur solospelare kanske inte är lika entusiastiska över Black Ops 4 som andra.

Vissa människor kan vara i situationen där de inte har någon att leka med online, men de har människor de kan spela med på soffan, och lyckligtvis fortsätter Black Ops 4 seriens tradition att hålla split-screen för dess olika spellägen. Till och med Blackout har split-screen, vilket är imponerande med tanke på att de andra stora Battle Royale-spelen är endast online. Nackdelen är att texten i delad skärm är motbjudande liten, vilket gör det praktiskt taget omöjligt att läsa de flesta orden på skärmen, och vi kunde inte hitta några inställningar för att ändra textstorlek. Att ha ett något felaktigt split-screen-alternativ i spelet är ändå bättre än att inte ha någon split-screen alls.

Och det är en del av anledningen till att Black Ops 4 är ett riktigt bra spel och utan tvekan den bästa Call of Duty sedan Black Ops 2 . Det har helt enkelt fler alternativ än många andra första personers shooters på marknaden, och även om det saknar en kampanj, känner det inte innehållsmässigt alls. Mellan multiplayer, Blackout-strid royale-läget och Zombies, kommer spelare mer än att få sina pengar värda med detta spel, och Treyarchs ambitiösa planer för stöd efter lansering bör säkerställa att det förblir en go-to-titel för FPS-fans under en tid att komma.

Call of Duty: Black Ops 4 är nu ute på PC, PS4 och Xbox One. Game Rant granskade spelet på Xbox One.

4, 5 stjärna av 5 (Must-See)

Destiny 2 Fan skapar tidslinjen för universum genom säsong av gryningen