Darksiders 3 Recension

Efter att vi slog den sista chefen i Darksiders 3, visade det några klipp-scener, och sedan övergick spelet till en av dess många laddningsskärmar. En minut vände sig till två. Två vände sig till tre. Och efter att ha väntat i fem minuter blev det uppenbart att Darksiders 3 ständigt fastnat på sin laddningsskärm, vilket tvingade oss att stänga helt ur spelet och göra om den sista bosskampen för att se resten av slutet. Om detta var den enda tekniska frågan som vi stött på i Darksiders 3, skulle det ha varit frustrerande, men när vi nådde slutet upplevde vi så många fel och spelbrytande buggar att det var ärligt det mest passande slutet på vår tid med Det.

Darksiders 3 är en trasig röra i ett spel och det är förbryllande att det släpps för allmänheten i sitt nuvarande tillstånd. Spelare kommer att stöta på tekniska problem och misslyckas mer än de fiender, och med tanke på det stora antalet varelser kommer den nya hjälten Fury att möta, det säger något. Vi stötte på allt från osynliga golv till ett ganska bisarr fel där vi föll från en klippa, Fury försvann, och sedan stannade kameran i klömsan för hur det verkade för evigt tills hon äntligen svarade någon annanstans.

Spelet lider inte bara av spelbuggar. Strukturer misslyckas rutinmässigt att ladda, trots de konstanta laddningsskärmarna för frysram, och när de gör det är de vanligtvis tvättade och fula. Ljud gillar att släppa halvfrekvent, ibland påverkar ljudet för hela vårt PS4-system, och tar bort alla ljudeffekter inte bara i spelet, utan också på instrumentpanelen. Detta tycktes inträffa när troféer skulle poppa under klippningar och tvingade oss att återställa spelet för att fixa det. Först misstänkte vi att det var ett tekniskt problem med vår PS4-konsol, men vi kunde inte replikera det med något annat spel.

De utbredda tekniska problemen gör Darksiders 3 omöjligt att rekommendera, men även om de inte var en faktor, skulle det fortfarande vara ett tråkigt, fantasilöst actionspel som inte lyckas fånga magin i de två första spelen på något sätt. Det har mindre av Legend of Zelda- stil-pussel som serien är känd för, och mer fokus på strid, vilket inte skulle vara en stor sak förutom att striden är så vardaglig som den blir. Fury låser senare upp nya förmågor, kallade Hollows, som gör striderna lite mer intressanta och erbjuder nya sätt att korsa miljön, men de kan inte övervinna stridens inneboende integritet.

Pusslarna som Darksiders 3 har är smarta men repetitiva, och spelets tunga förlust på dess mediokra strid gör den övergripande spelupplevelsen till ett drag. Strategin för varje fiende är exakt densamma, och det är att undvika vid rätt tidpunkt, krossa attackknappen, skölj och upprepa. Det utvecklas aldrig riktigt utöver detta, även när de nya förmågorna läggs till blandningen. Att slåss mot flera fiender tvingar spelare att blanda upp saker lite, men att slåss mot mer än en fiende på en gång rekommenderas inte, eftersom Fury lätt kan fastna i en slinga där en fiendes attackanimering kommer att ersättas av den nästa, fånga henne mot en vägg och leder till en irriterande, billig död.

Darksiders 3 : s strid går från medioker till rent fruktansvärda tack vare dess absolut fruktansvärda bildfrekvens. Även när det knappt är något som pågår kommer spelet att komma med, ibland till den grad att det praktiskt taget ser ut som ett bildspel snarare än en sammanhängande bild. Eftersom striden handlar om timing dodges är vissa slagsmål i Darksiders 3 praktiskt taget omöjliga på högre svårighetsinställningar på grund av den opålitliga bildhastigheten.

Den fruktansvärda bildhastigheten drar ner Darksiders 3 : s spel och det felaktiga kontrollpunktsystemet gör det ännu värre. Kontrollpunkter är få och långt mellan, och om Fury dör, betyder det att upprepa en hel del obehagliga stridsavsnitt och försöka återigen navigera genom den ibland förvirrande nivån. Det betyder också att spelare måste återvända till platsen Fury dog ​​för att återfå själarna hon samlade (brukade köpa uppgraderingar och föremål i spelet), på samma sätt som Dark Souls, men om de faktiskt ville använda dessa själar för att köpa något för att hjälpa dem med vad som än gör dem problem, betyder det att gå hela vägen tillbaka till kontrollpunkten. Den här typen av mekaniker används vanligtvis för att skapa spänningar, men allt det åstadkommer i Darksiders 3 är att tvinga spelare att göra mycket backtracking, och det ger inte något positivt till upplevelsen.

Trots sina enorma brister i spelet kan vissa fans av Darksiders- franchisen fortfarande vara villiga att lida genom spelet om berättelsen är bra. Men det är det inte, utanför slutet. Darksiders 3 är inställd parallellt med de två första spelen, vilket gör att franchisets övergripande komplott känns som att det körs på plats istället för att göra några riktiga framsteg. Fury's resa känns obetydlig i det stora tingen av saker, och alla fans som letar efter stängning eller betydande historiautvecklingar hittar dem inte förrän i slutet.

I Darksiders 3 beordras Fury av Charred Council att resa till jorden, för närvarande mitt i apokalypsen, och fånga de sju dödliga synderna. En av spelets enda förlossande egenskaper är att se designen som utvecklarna drömde upp för varje Deadly Sin, eftersom de alla är ganska kreativa och freaky-look, med ett par oinspirerade undantag, som Lust och Wrath. Det är också coolt hur vissa av synderna kan kämpas ur funktion, även om nackdelen med det är återresan till överhoppade synder leder till överdriven backtracking.

Furys strävan att döda de sju dödliga synderna har inte mycket vikt för det, och spelets försök att vädja till känslor faller platt på deras ansikte. Det finns en scen tidigt som tydligt är avsedd att dra i hjärtsnurrarna, men det kommer över som ouppnådd med tanke på den lilla till ingen karaktärsutveckling som Fury har haft vid den tiden. Rädsla som en outhärdlig karaktär hjälper verkligen inte heller saker. Hennes personlighet definieras helt av hennes namn, vilket betyder att hon är galen mycket, och medan hon pratar om hur hon "förändras" från sin tid på jorden, gör spelet ett dåligt jobb med att visa det. Rädsla är symbolen på en karaktär med en anmärkning, och tack vare en kornig dialog i kombination med hennes ständiga skrik, uppträder hon som slipande.

Av alla Furys klipp-scener finns det exakt en scen som kändes viktig och det visade sig vara något annat än en hallucination. Det finns också en plot twist som kan överraska de nya i serien, men alla som är bekanta med Darksiders och plotterna i de två första spelen kommer att se den komma en mil bort, så mycket av historien spenderas bara för att vänta på att den uppenbara vridningen ska hända - och det är inte förrän de senaste 30 minuterna eller så.

Och de sista 30 minuterna verkar komma mycket snabbare än de gjorde i Darksiders 2 . Darksiders 3 är mycket mindre ambitiös än sin föregångare, kraftigt minskad i omfattning och med en mindre, mer linjär värld. Detta är förmodligen bäst med tanke på de otaliga tekniska frågorna, men det är fortfarande en besvikelse att se serien ta ett så stort steg bakåt.

Att vara ett mindre spel än Darksiders 2 är dock det minsta av Darksiders 3 : s problem. Spelet är en mardröm att spela igenom, med en olikartad huvudperson, en chugging frame rate och ett berg av buggar. Det är helt och fullständigt trasigt, men även när det fungerar (vilket nästan aldrig är), uppgår det till inget annat än ett under genomsnitt hack-och-snedstreck med några anständiga pussel. När THQ avslutades, var det orolig för att ett nytt Darksiders- spel aldrig skulle göras, men efter den styggelse som är Darksiders 3 kommer vissa fans att önska att franchisen stannade död.

Darksiders 3 lanseras 27 november för PC, PlayStation 4 och Xbox One. Game Rant försågs med en PS4-kod för denna recension.

1 stjärna av 5 (dålig)

Vad betyder Borderlands 3 Ending för DLC och framtida spel?