Dragon Age: Origins 'Witch Hunt-recension

"Förändring kommer ..."

Detta är ett citat från slutet av Dragon Age: Origins slutliga DLC-paket, Witch Hunt . Den uppenbara avsikten är att bygga förväntan på den kommande uppföljaren, Dragon Age 2, men för mig fanns det en annan underliggande betydelse. Jag hoppas verkligen att förändring kommer, BioWare, för om Witch Hunt är någon indikation på kvaliteten på Dragon Age 2, har du fått ditt arbete klippt för dig.

Vi här på Game Rant älskade den ursprungliga utgåvan av Dragon Age: Origins (läs vår recension här), och fann en majoritet av dess DLC otroligt övertygande. Berättelser som The Stone Prisoner, som introducerade dvärgen förvandlade golem Shale, Return to Ostagar, som gjorde det möjligt för dig att hitta rustningen av din fallna kung, eller Darkspawn Chronicles, som bytte perspektiv och tillät dig att slåss den sista, klimatiska striden i Origins som fienden.

Witch Hunt är dock två timmar av BioWare som ger upp Dragon Age: Origins . Det är BioWare som tar den sista lösningen av berättelsen som spelare djupt brydde sig om och förvandlade den till en annons. Jag har precis avslutat DLC, så jag kanske blir alltför dramatisk, men jag tvivlar inte på att jag kommer att vakna upp imorgon och fortfarande bli besviken över Witch Hunt .

Rätt varning, det finns spoilers för Dragon Age: Origins härifrån. För att diskutera var Witch Hunt börjar måste jag förklara hur Origins- kampanjen slutade.

Witch Hunt 's historia plockar upp ett år efter Morrigans avgång, före den slutliga striden, the Arch Demon. Var hon har varit, vet ingen, men du tänker ändå hitta henne.

Beroende på resultatet av din berättelse i Origins kan du naturligtvis spela din ursprungliga Gray Warden, Warden du kunde ha skapat för Awakenings- expansionen eller en helt ny Warden. Jag ska klargöra att jag startade en helt ny Warden-karaktär för denna DLC, eftersom min huvudperson, Blusi den noble dvärgen, offrade sig själv för att döda ärke Demonen. Att bära över din ursprungliga karaktär från Origins kommer sannolikt att skapa en mer robust historia i Witch Hunt, så gör det om det verkar passande.

Sökningen börjar vid Flemmeths koja där du träffar Ariane, en Daelisk krigare som söker efter en liten Morrigan sägs ha stulit. Ariane går snabbt med i ditt parti, som redan består av Dog, din Mabari-krigshund från det ursprungliga spelet. Du möter så småningom Finn, en mänsklig magi av Circle Tower, och er fyra söker efter Morrigan tillsammans.

Härifrån blir handlingen en metod för progression snarare än någon påverkande berättelse. Enkelt uttryckt måste du gå från punkt A till punkt B, förbrylla och kämpa dig till Morrigan. Vid den punkten kan du tänka dig att ett dramatiskt möte skulle uppstå. Kanske för vissa specifika berättelser som kan vara sanna, men i mitt fall inträffade inget sådant drama. Istället kan BioWare lika gärna ha sagt "Ser fram emot Dragon Age 2" och stängde mitt spel plötsligt.

Slutet var trite, känslomässigt och helt avvisande av allt arbete som jag tidigare lagt in Dragon Age: Origins, eller något av de senare DLC. Till och med Ariane och Finns små berättelser ignoreras fullständigt i DLC: s slut; varför skulle du till och med bry dig om att ge dem personligheter om du inte ger deras berättelser avslutande? Att veta att detta är den sista Dragon Age: Origins DLC gör bara besvikelsen mer gripande. Jag önskar att jag helt enkelt hade avslutat det ursprungliga spelet och inte kommit längre.

* Vid ytterligare utredning, om din berättelse involverade en romantisk relation med Morrigan som resulterade i din karaktärs överlevnad, bör slutet på Witch Hunt visa sig mycket mer gripande. Grattis, du har valt rätt slut för Dragon Age: Origins . BioWare har skapat detta DLC-paket specifikt för dig och ingen annan.

Såvitt spelaspekter går, förvänta dig att några nya pussel ska lösas, liksom ett antal nya stridsscenarier. Det finns också en snygg ny fiende som du kommer att möta. Det är nästan löjligt hur det dyker upp från ingenstans, men det är fortfarande trevligt att se lite originalinnehåll.

Och det måste sägas att ljudspåret och röstarbetet är lika bra som någonsin. Till och med de rullande krediterna och mina bittera frustrationer kunde inte hindra mig från att känna dyster och nostalgisk på grund av det vackra musikspåret som körs i bakgrunden. Finn och Ariane är fantastiskt uttryckta och har potentialen till mer djup än BioWare gav dem.

Det verkar dock allting, eftersom de små delarna av utmärkt strid och atmosfär bara uppmuntrar mig att undra vad som kunde och borde ha varit Witch Hunt . Tyvärr var denna DLC inte gjord för mig och min Dragon Age- upplevelse, och den har antagligen inte gjorts för din heller.

Om du vill spendera $ 7 för en stängning i ditt Morrigan-förhållande, eller för några vaga tips om Dragon Age 2, kan du överväga att köpa Witch Hunt . Om du letar efter det avslutande kapitlet om Dragon Age: Origins som helhet hittar du det inte här. Om det till och med hade funnits en antydning av detta i DLC: s stängningsstunder, skulle jag troligen ha mycket mer positiva kommentarer. Som det står men avvisar Witch Hunt de val jag gjorde i Origins som fel.

"Du hittar ingen sympati för dina beslut här, " säger BioWare, och jag säger samma sak tillbaka till dem.

Dragon Age: Origins ' Witch Hunt är för närvarande tillgängligt på Xbox 360, PS3 och PC för $ 7 [560 BioWare Points, 560 MS Points, $ 6.99 PSN].

Följ oss på Twitter på @GameRant.