Gauntlet: Slayer Edition Review

När vi diskuterar spelets bästa co-op-upplevelser, är den klassiska hack- och slash-dungeon-crawleren Gauntlet alltid en del av konversationen. Oavsett om det är det klassiska arkadspelet eller ett av de tidigare konsolerbjudanden som Gauntlet: Dark Legacy från ett par generationer tillbaka, har Gauntlet- spelen gett otaliga timmar med co-opunderhållning genom åren. Nu finns ett nytt konsol- Gauntlet- spel tillgängligt på PS4, i form av Gauntlet: Slayer Edition .

PC-spelare som spelade 2014 Gauntlet- spelet kommer att märka att Gauntlet: Slayer Edition är mycket bekant. Det beror på att Slayer Edition mestadels bara är den uppdaterade versionen av PC-spelet, som bland annat lägger till Endless Mode.

Endless Mode är ett av tre spellägen som finns tillgängliga i Gauntlet: Slayer Edition, och förenas av Kampanjen och Colosseum, där det senare är ett utmaningsläge som periodiskt uppdateras av utvecklarna för att ge nya belöningar. Spelets kött är definitivt kampanjen, eftersom det uppmanar spelare att gå igenom fängelsehålan efter fängelsehålan, skura varje våning för guld och mat medan de kämpar med en mängd olika fiendetyper. Det berättar en enkel, men underhållande historia, kompletterad av karaktärer som fylls av personlighet, samtidigt som den innehåller några kreativa, spännande och utmanande bosslag.

För att erövra kampanjen använder spelare en av fyra olika karaktärer (plus en femte tillgängliga som betald DLC), med möjlighet att byta till ett annat tecken mellan nivåer. De tillgängliga karaktärerna är de klassiska Gauntlet- arketyperna; det finns Elf, Valkyrie, krigaren och trollkarlen. Varje karaktär spelar väldigt annorlunda från varandra, med sina egna uppgraderingar och vapen, vilket gör att spelet spelas igen med en annan karaktär känns som en väldigt färsk upplevelse.

Dessa karaktärer är universella över de andra spellägena, så guld och förmågor som erhålls med krigaren kommer att överföra till exempelvis Colosseum och Endless Mode. Det här är också bra, eftersom det är inget att göra i Gauntlet: Slayer Edition förutom att oändligt slipa efter guld efter att ha slutfört kampanjen och dubbat i de andra två spellägena.

Guld är drivkraften bakom spelet, eftersom det enda sättet att förbättra karaktärerna är genom att köpa nya förmågor och kosmetiska föremål. Problemet är att nästan allt i spelet är mycket dyrt, så även efter fem timmars spelchanser är det bara en handfull förmågor som kan köpas. Detta kräver timmar efter timmar med slipning, och eftersom spelet sällan avviker från att bara hacka och skära, resulterar detta i en mycket repetitiv upplevelse innan för länge.

Trots sina brister är Gauntlet: Slayer Edition fortfarande ett spel att tänka på för dem som letar efter en beroendeframkallande co-op hack och snedstreck. Spelet stöder fyra-spelare co-op både online och off, och fångar framgångsrikt essensen i det som gjorde serien så bra tidigare. Men bry dig inte om Gauntlet: Slayer Edition om du spelar solo, och förvänta dig att slutspelet är lite mer än ett massivt slip för guld.

Trailer

[HTML1]

Gauntlet: Slayer Edition är för närvarande tillgängligt för PS4, med den vanliga versionen av spelet tillgänglig på PC, och planerar att föra det till Steam Machines i framtiden. Game Rant fick en PS4-kod för denna översyn.

3 stjärnor av 5 (Bra)

10 bästa Nintendo-switchspel som inte kräver internetuppkoppling
2019