Halo: Reach PC Review

Med Halo: Combat Evolution gjorde Bungie videospel. Inte bara revolutionerade den första personens shooters på konsoler, utan den satte också den ursprungliga Xbox på kartan, vilket gav konsolen en mördare-app direkt ut ur porten. Framgången för Halo såg Bungie arbeta med serien i nästan ett decennium i rad och släppte sitt sista Halo- spel 2010 innan han fortsatte med att skapa Destiny- franchisen. Årets Halo: Reach var Bungies sista Halo- spel, och i nio år har det varit en Xbox 360-exklusiv. Men nu har Halo: Reach blivit en del av The Master Chief Collection, eftersom det släpptes på PC för första gången.

Halo fans på PC har väntat på Reach i nio år, och de borde vara mest nöjda med erfarenheten. R levererar var och en av de mest känslomässigt kraftfulla Halo- berättelserna i hela serien, och tjänar som en förknapp till händelserna i den ursprungliga Halo och visar planetens fall Reach to Covenant-krafter. Istället för att ta på sig rollen som Master Chief spelar spelarna som nybörjaren Spartan Six, som går med Noble Team i en oönskad kamp mot förbundet.

Halo: Reachs kampanj tar några nivåer för att verkligen komma igång, men den andra halvan av historien träffar alla rätt toner. Även om alla som spelat de andra Halo- spelen kommer att känna öden för Noble Team som kommer in i spelet, är det fortfarande en effektiv, emotionell resa och en av de mer engagerande Halo- berättelserna. Alla strikt PC-spelare som ännu inte har upplevt Reachs kampanj bör göra det till en punkt att göra det.

Med detta sagt har Halo: Reach på PC några prestandaproblem som inte finns i Xbox 360-versionen av spelet, främst i form av enstaka fördröjning och stamning under scener. Halo: Master Chief Collection var en gång känd för att ha många tekniska problem, så det är kanske inte så förvånande att Reach PC-porten inte är helt upp till kvaliteten som fans kanske kommer ihåg, men det är troligt att dessa problem kommer att åtgärdas i framtida uppdateringar.

Tillfälliga tekniska problem åt sidan, Halo: Reach har en solid kampanj som är spelbar med vänner och är ganska rolig. Spelets verkliga kött och potatis är dock dess multiplayer-komponent. Att spela Reachs multiplayer på PC är en uppenbarelse, med den extra fördelen med mus- och tangentbordskonfigurationen att det känns som ett nästan helt annat spel. Reachs multiplayer på PC går smidigt som möjligt, med snabba åtgärder, ett urval av fantastiska kartor och massor av spellägen för Halo- fans att prova.

Att spela Halo: Reach multiplayer på PC är en spräng för det mesta, men det har fortfarande funktioner som inte nödvändigtvis tilltalar alla Halo- fans. Halo purister kanske fortfarande inte stolta över rustningsförmågorna, som fortfarande är i spelet trots att de var kontroversiella tillbaka när det ursprungligen släpptes 2010. Att ta bort Halo: Reachs rustningsförmågor skulle vara att grundläggande förändra spelets spel, så det är vettigt att de fortfarande finns där, men det kan betyda att vissa fans inte kommer att spendera nästan lika mycket tid med Reachs multiplayer som de kommer att göra i flera spellägen i andra Halo- spel.

Tyvärr verkar befolkningen redan vara ett problem med Halo: Reach multiplayer-upplevelsen på PC. Medan standard 4v4-matcher är tillräckligt enkla att komma in, upplevde vi svårigheter att hitta spel för andra matchningstyper, som gratis för alla. Det är möjligt att detta beror på serverproblem av något slag, som inte skulle vara av karaktär för något bundet till The Master Chief Collection, men det kanske inte heller är ett bra tecken för Reachs flerspelars livslängd när det gäller PC-version.

Något annat som skadar Halo: Reach multiplayer-upplevelse på PC är bristen på stöd för split-screen multiplayer eller co-op. Delad skärm har varit ett häftklammer i Halo- franchisen sedan början, med bara Halo 5 som har tagit bort delad skärm och fått en hel del bakslag för det. Många PC-spelportar lämnar split-screen-stöd av en eller annan anledning, men det är särskilt nedslående att se split-screen inte ingå i ett Halo- spel. Bristen på split-screen gör det så mycket svårare att spela igenom kampanjen i samarbete med vänner eller gå med en kompis för flera flerspelarmatcher.

Bristen på delad skärm gör det också svårare för spelare att uppskatta Halo: Reachs eldfunktionsläge. Fireight, för de oinitierade, är ett samarbetsläge som liknar Gears of War 's Horde, som först introducerades till serien i Halo 3: ODST . Fireight in Reach kan vara mycket roligt med rätt grupp vänner, även om de alla behöver sin egen dator och kopia av spelet för att spela.

På den ljusa sidan borde det inte vara svårt för människor att spela spelet. Halo: Reach är en del av Xbox Game Pass-programmet, vilket innebär att de som är intresserade av att spela spelet på PC kan göra det utan att faktiskt köpa det till fullt pris. Detta gör Halo: Reachs brist på split-screen sting lite mindre, eftersom åtminstone spelet inte har någon betydande prisbarriär som skulle hindra människor från att spela tillsammans (förutsatt att alla som vill spela har tillgång till sin egen PC, det är).

Halo: Reachs brist på split-screen i PC-versionen innebär att den inte är lika fullt utrustad som spelet är på Xbox 360 eller Xbox One. Reach on PC har också några prestandaproblem som inte hittades i de andra versionerna. Trots det går Reach på PC generellt bra och mus- och tangentbordskontrollerna kommer att göra det svårt för någon att gå tillbaka och spela spelet på konsolen. För vissa Halo- fans på PC kan Reach vara tio år för sent, men andra kommer att ha en fantastisk tid att spela igenom kampanjen, slåss ut i online-multiplayer-arenorna och samarbeta med vänner för att erövra Fireight.

Halo: Reach är ute nu för Xbox 360, såväl som PC och Xbox One genom Halo: The Master Chief Collection . Game Rant granskade spelet på PC.

10 skrämmande Gud of War Cosplays
2019