Layers of Fear 2 Review

För ett år sedan meddelade Layers of Fear 2- utvecklaren Bloober Team att det arbetade på ett projekt med fredagen den 13: e förläggaren Gun Media som så småningom visade sig vara en uppföljare till dess psykologiska skräcktitel, Layers of Fear . Likheterna mellan originalet och uppföljaren är tematiskt uppenbara, och även om det inte finns någon egentlig historiaförbindelse mellan de två, är detta inträde ett av de sällsynta fall där uppföljaren är bättre än originalet.

Liksom originalet, Layers of Fear 2 handlar om en konstnärs strävan efter ett stort projekt, en sista avskickning, som driver dem till galenskap. Spelare kontrollerar en skådespelare på 1930-talet som har gått med på en speciell roll i en film som skjutits på en havsfodring, men de tidiga och konstiga instruktionerna från regissören, som uttrycks av den välkända skräckfilmslegenden Tony Todd, gör det klart att detta kommer bli så mycket mer.

Layers of Fear 2 lovar en "berättelsedriven utforskning", och för det mesta lever det upp till detta löfte. Berättelsen är dock aldrig direkt, och det är tydligt att spelarens karaktär är mer än bara någon slumpmässig skådespelare som hände på rollen. Anslutningsstyckena, som emellertid binder datorn till den övergripande handlingen, förklaras aldrig, vilket gör att spelare kan dra slutsatsen av det mesta för sig själva.

Detta är något komplicerat av en allvarligt skiktad berättelse, eftersom det förflutna, det nuvarande och framtiden alla kallas till spel genom en konstig psykologisk inställning till agerar. I en del av Layers of Fear 2 är det en tydlig utforskning av skådespelarens sinne och en kommentar till farorna och smärtan i metodspel.

Utöver de tematiska komponenterna finns det mer konkreta anslutningar till film- och dramavärlden via olika samlarobjekt. Om något, Layers of Fear 2 : s användning av filmhistorien hjälper till att göra spelet till en skräcksamling-a-thon, eftersom det finns affischer som visar Shakespearean-pjäser och fantasifull Film Noir-föreställningar och andra samlarobjekt att hitta. Kombinerat med närvaron av åldersanpassade filmer och fonografier i spelet bryter spelets atmosfär aldrig, även om det tar en tur för terror.

Skräcken i Layers of Fear 2 är förstklassig och är unikt kopplad till alla aspekter av spelet. Miljön förändras ständigt, och det finns flera fall där banan bakom spelaren slutar, försvinner eller helt förändras. Ljud inklusive fördrivna röster, maktfluktuationer och konstiga, oidentifierbara rörelser håller spelare på kanten av sina platser, även i stunder av relativ lugn. Belysningen blir ofta svart och vitt, vilket ger spelarna en känsla av att de faktiskt är på 1930-talet. Och när det tar en vändning för det dramatiska finns det en obestridlig känsla av att spelarna måste fly.

Detta spelar in mest när spelare jagas av Formless One, en svår manifestation som dyker upp igenom hela historien (som senare lärs att vara ännu en metafor för att agera som vi kommer att undvika här på grund av spoilers). The Formless One är lätt en av de bästa delarna av Layers of Fear 2 och kan rankas med de mest skrämmande monstren i videospel, som den kunde - och ofta gör - någonstans.

På grund av detta finns det en hel del hoppskräck i Layers of Fear 2 . Det är som värst i de tidiga delarna av spelet, och även om vissa rädslor känns som de generiska, gimmicky skräck som är förknippade med skräckfranchisen, är många fler djupa gutturala manifestationer av rädsla, särskilt när det gäller den Formlösa. Men efter de första timmarna av spelet går knepen ut och rädslan ger långsamt plats för orden att springa runt det spelet som spelaren kastar in.

Utforskning i utvecklaren Bloober Team's Layers of Fear 2 känns mer som tankelös vandring som alltid tar spelaren i den riktning de behöver. Ja, det finns samlarobjekt för att stimulera utforskning, men dessa segment tenderar att vara olika rum på båten. Kärnan i historien ser spelare utforska ett fartyg, ett hus från ett barns öga och mer, men medan dessa områden låter roligt på papper, så låter miljön sig så mycket till skräckelementet att miljöerna inte sticker ut. Detta gäller särskilt vid halvvägspunkten i spelet, där det är en ofta slinga genom samma område.

Utforskningsslingan i mitten av spelet förvärras i samband med den övergripande slingan i Layers of Fear 2, eftersom de fyra huvudakterna (av totalt 5) ser spelaren börja och sluta tillbaka i sin stuga. Det är inte en dålig metod strukturmässigt, men det lyckas ändå ge spelarna en anständig nivå av förutsägbarhet när de spelar, vilket gör att den totala replaybarhetsfaktorn skadas avsevärt.

Om vi ​​talar om replaybarhetsfaktorn, kan detta fortfarande lyckas vara ett spel som filmknutare och skräckentusiaster återvänder till igen och igen. Om inte för de många kopplingarna till Golden Age of Hollywood, drama och agera i allmänhet eller spelets äkta rädsla och spänning, har Layers of Fear 2 tre avslut som många kanske vill söka. Dessa representerar obetydligt fasetter av agerande som är närvarande under hela spelet, och med tanke på den ungefärliga 6-10 timmars speltid som krävs för att slå spelet, är det lätt att uppnå. Men allmänheten kanske inte känner behovet av att dyka in i spelet mer än en gång.

Sammantaget har Layers of Fear 2 sina brister men framträder som en förbättring jämfört med originalet, som fortfarande var ett av de läskigaste spelen på PS4 och Xbox One. Uppföljarens mekanik är densamma som den första: det finns ingen strid, pussel är ibland förträngligt förvirrande och kontrollschemat kan vara något klumpigt. Men kritiken att den första var starkt beroende av åldriga gimmicks, billiga dödsfall och allmän medelmåttighet håller inte vatten med Layers of Fear 2 . Det är inget banbrytande, men det är ett unikt skräckspel som lätt kan rekommenderas för älskare av genren.

Layers of Fear 2 är nu ute för PC, PS4 och Xbox One. Game Rant försågs med en Xbox One-kod för denna granskning.

Byt spellust för mörker återvänder efter avskrivning för olämpligt innehåll
2019