Rainbow Six Siege Review

Tom Clancy's Rainbow Six Siege har polisen för en stor budgetfrisättning, men mängden innehåll som man förväntar sig att se från ett lågt budgetfritt spel.

Avbokningen av Rainbow Six: Patriots lämnade framtiden för den aktuella taktiska skyttefranchisen. Ubisoft introducerade sedan Tom Clancy's Rainbow Six Siege till världen med en imponerande E3 2014-demo, som lovade att ta serien tillbaka till sina rötter och samtidigt lägga till mycket förstörbara miljöer till mixen. Spelet levererar dessa löften, men en allmän brist på innehåll hindrar det från att nå sin verkliga potential.

Rainbow Six Siege består av tre primära spellägen. Den som spelarna sannolikt kommer att spendera sin tid med är den vanliga multiplayer, som har två lag med fem som kämpar mot det i spelets väl utformade, mycket detaljerade kartor. I multiplayer tar lagen turer att attackera och försvara i några olika matchningstyper för flera spelare.

Dessa matchningstyper inkluderar gisselsituationer, bombdefusionsuppdrag och mer. Även om det faktiska målet kan skilja sig mellan matchningstyperna, kokar de alla ner till samma koncept som ett lag som barrikerar ett rum och det andra laget som försöker hitta och eliminera dessa försvarare. Målen överväger sällan alls upplevelsen alls, eftersom det är mycket lättare att eliminera alla fiendens medlemmar istället, och det är i princip vad alla gör online.

När uttråkad av PvP-multiplayer kan spelare arbeta samarbete i det återvändande Terrorist Hunt-läget. Målen från multiplayer är integrerade här också för att ge Terrorist Hunt extra smak, men för det mesta bör veteranerna i franchisen veta exakt vad de kan förvänta sig. För de som inte känner till seriens historia, utövar Terrorist Hunt spelare att hitta och eliminera alla AI-kontrollerade fiender som strejkar om kartan, även om Siege lägger till vissa försvarande matchstyper också.

Det tredje primära spelläget är Situationer, som, trots att Rainbow Six Siege inte har en egentlig kampanj med en spelare, fortfarande är en spelares upplevelse. Situationer är utmaningar som är utformade för att lära spelare att spela spelet, även om de är mer underhållande än en vanlig videospelspel. Dessutom har varje situation tre bonusmål avsedda att lära spelare nya strategier, samt att lägga till replayvärde till spelet.

Situationsläget är roligt, men grunt och kan slutföras inom några timmar. Men det finns ytterligare en spelareupplevelse i Rainbow Six Siege, via match-typen Lone Wolf i Terrorist Hunt. Som namnet antyder är detta solo Terrorist Hunt, men konstigt nog kräver det fortfarande en Internet-anslutning för att fungera.

Terroristjakt, multiplayer och situationer är alla roliga under några timmar, men med bara 11 kartor och en handfull matchvariationer är Siege tom för ånga. Det finns en mängd låsbart innehåll att eftersträva för dem som följer spelet, inklusive många operativa var och en med sina egna unika prylar, men inget av det engagerar tillräckligt för att vara en riktig drivkraft i spelet.

Även om Rainbow Six Siege verkligen har en innehållsbrist, kan spelet från minut till minut fortfarande vara en spräng. Detta är särskilt sant när man spelar med en hel grupp vänner, men slumpmässiga människor på nätet fungerar lika bra när de faktiskt spelar för att vinna.

Tyvärr är online-communityn i Rainbow Six Siege inte alltid villig att samarbeta. De allra flesta spelare använder helt enkelt inte mikrofoner, vilket kan vara fördömande i ett spel som kräver ständig kommunikation mellan lagkamrater. Värre är de spelare som gillar att döda lag, och medan Ubisoft påstår att det finns planer på att ta itu med lagdödare i Rainbow Six Siege, har det varit ett återkommande problem med spelet sedan lanseringen. Kanske att implementera en spellista som tar bort vänlig eld helt och hållet kan lindra denna fråga, även om den kommer på bekostnad av spelets känsla av taktisk realism.

Lagdödande är ett bestämt problem som måste lösas, men annars är onlineupplevelsen i Rainbow Six Siege fri från frustration. Sedan servrarna har gått live har spelet fungerat perfekt, med matchmaking praktiskt taget omedelbart. Som sagt har vissa spelare rapporterat serverproblem med Rainbow Six Siege på PC, men vi har aldrig stött på något sådant under vår tid med PS4-versionen.

Rainbow Six Siege har pålitliga servrar, intensivt spel, intressanta kartor och utmärkt grafik. Det verkar troligt att ett år från nu - när spelets omfattande DLC-plan efter lansering har genomförts - att Rainbow Six Siege kan vara en av branschens premiär-FPS-titlar på grund av dessa styrkor. Men i dess nuvarande tillstånd gör spelets allvarliga brist på innehåll det svårt att motivera kostnaden. Det är en olycklig trend med några av årets stora skyttar, men förhoppningsvis känner utvecklarna igen problemet och börjar släppa sina spel med en tillfredsställande mängd innehåll för att hålla samhället engagerat på lång sikt.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege är för närvarande tillgängligt för PC, PlayStation 4 och Xbox One. Game Rant försågs med en PS4-kod för denna recension.

3 stjärnor av 5 (Bra)

Streaming-programvara Streamlabs kommer till Mac