Stormfall: Age of War Review

Stormfall: Age of War ger massor av livslängd till den trånga webbaserade PVP-strategimarknaden, även om en betal-för-vinn-aspekt av spelet väcker oro.

Plariums Stormfall: Age of War uppdrag spelare med att bygga både slott och armé från grunden i en gratis-att-spela webbläsarbaserad titel, som presenterar en byggnad och stridssystem som kommer att känna sig bekant för alla som någonsin har spelat en basbyggnad titel förut.

Ligger i kungariket Darkshine, Stormfall: Age of War äger rum efter Stormfall Empire-fallet, med spelare som antar rollen som en Lord som snider ut sin egen del av landet i den tidigare förenade regionen. Genom att höja en massiv armé kan spelare ta vapen mot både AI-kontrollerade fiender i den demoniska Horden av Balur och andra mänskliga spelare på deras strävan efter framgång och resurser.

Spelare introduceras till Age of War via en uttrycklig berättare, vilket är en sällsynthet i webbläsarbaserade empirebyggare. Spelare kommer att ledas av den sarkastiska och underhållande karaktären av Lord Oberon, som förklarar spelets grundläggande under en något lång serie av nybörjare-uppdrag, som tjänar till att förklara spelets ursprungligen överväldigande gränssnitt. Hans instruktioner är ganska roliga, och röstskådespelaren levererar sina linjer med precis rätt mängd sarkasm. Tyvärr försvinner Lord Oberon oftast när spelare stiger upp genom början, och spelet återgår till en textbaserad upplevelse efter att Lord har slutfört sina första instruktioner.

Spelets grafiska design har många likheter med Age of Empires, med detaljerade animationer för både byggnads- och stadsbaserade enheter. Det tar inte lång tid för nya strukturer att växa upp i spelarens slott (de flesta har nästan omedelbara byggtider, vilket är ett annat stort plus för en freemium-titel), och spelare kommer snart att upptäcka att varje byggnad har ett unikt syfte att spelet: vissa producerar en viss mängd resurser per timme, medan andra låser upp spelmekanik som forskningsrullar och nya enhetstyper. Precis som med alla strategispel kommer balansering av resurser mellan att bygga en armé, förbättra staden och investera i fördelaktiga forskningsuppgraderingar spela en viktig roll i spelarens framgång.

Plarium tillåter också spelare att samla in resurser genom att raida andra spelare över hela världen. Varje spelare får tio raidpoäng, vilket innebär att de kan raidera andra spelare upp till tio gånger, med dessa poäng som långsamt förnyas när dagen går. Alternativt belägrar belägrare fiender en spelare som beleirar poäng, vilket ger en chans att bli belönad i spelets premiumvaluta, som fungerar som en port till de kraftfullare enheterna. Det tar inte lång tid att inse att det är det enda sättet att skydda sig från att bli sträcken för tunna att ha vänner (eller i detta fall att gå med i en liga av spelare, som gör det möjligt för allierade att skicka förstärkningar). Enligt vår erfarenhet spajades fiendespelarslott runt omkring oss, även om flera av dem blev inaktiva innan de kom till de senare rankningarna i spelet.

Spelare bygger arméer med olika typer av enheter (offensiv, defensiv och spion) och varierande klasser (infanteri, golgata, ockult) som alla har styrkor och svaghet gentemot andra typer av enheter, liknande Pokemon . Till skillnad från Age of Empires eller andra populära freemium-spel som Clash of Clans eller Boom Beach, visar inte Age of War faktiskt striden som äger rum mellan arméerna. Kampen reduceras till en numerisk analys av enhetsresultatvärden och enhetstyper, vilket innebär att den strategiska placeringen av strukturer i ens slott inte spelar någon roll i det minsta. Detta är lite nedslående, eftersom att en slags visuell läggas till i strid skulle göra Stormfall mycket mer av en intressant titel, istället för ett spel med strid så förutsägbart att spelare kan använda en räknare för att bestämma resultat i förväg.

Det är lite att maskera att Stormfall: Age of War presenterar en pay-to-win-upplevelse. Dessa dagar har freemium-spel hittat ett mönster för vinster: de flesta gör det möjligt för spelare att hoppa över väntetider mot en avgift, och erbjuder unika enheter eller byggnader som använder ett spel premiumvaluta. Detta kan leda till en viss allvarlig överutgift för spelarens räkning, och några av de mer passiva utvecklararbetena var tvungna att se till att det betalda innehållet inte kastar en stor skugga över spelet.

Plarium är inte en av dessa utvecklare, och spelare kommer att hitta erbjudanden om betalt innehåll som kommer på dem varje gång de laddar spelet, med erbjudanden om att direkt få unika och massivt överdrivna enheter mot en avgift. Det blir mycket snabbt klart att om du är villig att betala för en truppgrupp kan du dominera de icke-inköpande grannarna, och spelets öppna flerspelarslagfält blir en mycket dyster plats med detta i beaktande.

Trots nackdelarna levererar Age of War fortfarande en konsekvent underhållande upplevelse när spelare planerar upp, odlar arméer och håller krig mot både datorstyrda horder av Balur och konkurrerande mänskliga spelare. Det är ett spel med massor av polska och ett överflöd av låsbara fack som kan slipas, vilket gör det till ett av de bättre webbläsarbaserade spelen att tänka på. Den transparenta pay-to-win-aspekten är en enorm nackdel med spelet, men de som helt kan engagera sig mycket tid för att spela tid till Darkshine-länderna kommer fortfarande att hitta en rolig titel, om inte en framstående.

Stormfall: Age of War är tillgängligt som både en webbläsarbaserad titel och en Facebook-applikation. Game Rant granskade spelet via webbläsaren. Du kan spela spelet här.

Kanadensiska återförsäljaren visar PS5-pris och släppdatum
2019