Stormland Review

Insomniac Games är kanske mest känt för sitt arbete på PlayStation-exklusiva produkter som Ratchet & Clank, Resistance och den kritikerrosade Spider-Man på PS4. Trots sin nära relation med Sony genom åren var Insomniac tekniskt en oberoende studio tills nyligen, vilket gav den möjlighet att arbeta på Sunset Overdrive för Xbox One, samt ett antal virtual reality-projekt för Oculus Rift. Insomniac har varit med Oculus sedan starten och släppt spel som Edge of Nowhere och Feral Rites . Sonys förvärv av Insomniac kan betyda att företaget har gjort Oculus Rift-spel, men i så fall kunde det åtminstone gå ut på en relativt hög not med Stormland .

Stormland är ett historiedrevet VR-spel med fokus på action och utforskning. Till skillnad från många andra VR-spel slösar inte Stormland spelarnas tid genom att låta dem stå runt och lyssna på NPC: s drönare för alltid. Det går snabbt och efter några inledande uppdrag kommer spelarna att zippa runt öppna världsmiljöer, spränga fiendens robotar, skala klippor och jaga uppgraderingsföremål.

I Stormland tar spelarna rollen som en robot själva, som är utrustad med en mängd olika prylar som kan hjälpa dem att korsa miljön och ta på sig fiender. Spelet använder lysande Oculus Touch-kontroller för att härma robotens händer och armar, vilket gör att spelare kan interagera direkt med spelvärlden. Små saker som att kunna hålla en pistol i ena handen och sedan riva den isär med den andra eller att kunna ta bort sin egen arm gör det enkelt att bli nedsänkt i Stormlands värld. Spelet gör ett bra jobb med att få spelare att känna att de är med i spelet, och det gör det genom att låta spelare röra vid armbågen för att lossa armen och genom att låta dem röra pannan för att aktivera en skanner. Stormland är verkligen en fullkropps VR-upplevelse och allt fungerar mycket bra.

I Stormland har spelare stora, öppna områden att utforska, bestående av öar separerade av moln. Spelare kan zipa över dessa landskap med hög hastighet, vilket är något som visserligen kan göra vissa människor sjuka. I våra egna tester med spelet hade vi inga problem med VR-rörelsesjuka i Stormland, men det fanns några gånger där vi hade en konstig känsla i magen som om vi föll på grund av att spelets karaktärs rörelse är så snabb .

Världens spelare utforskar i Stormland är tyvärr en av de svagare aspekterna av spelet. Spelet kan vara ganska fult många gånger, med intetsägande, liknande utseende miljöer. Det kan vara lätt att gå vilse när man spelar Stormland i några av de senare nivåerna på grund av detta, och spelare kan hitta sig mållösa springa runt under långa perioder. Dessa ögonblick bromsar spelets momentum ned till en krypning, och efter ett tag som hoppar från en samma utseende till nästa kan bli tråkig.

Även om att utforska Stormlands världar inte är så övertygande, är åtminstone den fysiska handlingen att flytta runt så rolig som möjligt. Spelare ges mycket mer rörelsefrihet än det som är typiskt för ett virtual reality-spel, som kan knäppas ganska mycket var som helst. Tidigt i historien skaffar spelare ett verktyg som till och med låter dem klättra rakt upp på bergen. Stormlands rörelsefrihet går långt i att se till att spelare inte känner sig inrymda, vilket är något som andra virtual reality-spel tenderar att kämpa med ibland.

Hot i Stormland kommer främst i form av fiendens robotar, som spelare kan undvika stealthily eller slåss framåt. Striden i Stormland är definitivt en höjdpunkt, med spelare som kan dubbla vapen, kasta granater och mer med lätthet. Vapenspelet i Stormland känns naturligt och det finns några intressanta vapenkonstruktioner, men kanske inget lika kreativt som vapen i Insomniac's Ratchet & Clank .

På tal om Ratchet & Clank kan franchisepåverkan återfinnas i andra områden i Stormland . Spelare reser till olika planeter på ett sätt som inte skiljer sig från Ratchet & Clank, och konststilen påminner också om de plattformiga äventyren, särskilt när det gäller utformningen av främmande växter och saker av den typen. Dessutom uppmanas spelare att krossa föremål för att samla in valuta som flyter till dem med ljudeffekter som låter som om de lurades direkt från Ratchet & Clank, så fans av Insomniac tidigare arbete bör känna sig hemma med Stormland .

En sak som Stormland gör som inte riktigt har sett i tidigare Insomniac-titlar är hur det implementerar sin meny och kartor. Spelare kan titta på baksidan av sin hand efter en karta, som sedan kan sprängas upp till en stor storlek som verkar runt omkring dem som något ur en Iron Man- film. Menyerna presenteras som om de är hologram som visas framför spelaren, och även om detta kan verka som en obetydlig funktion, är det faktiskt en av de coolare och mer uppslukande sakerna i spelet. Lämna det till Insomniac för att se på en karta kul.

Den stora nackdelen med Stormland är att det verkligen inte finns mycket efter den stora historien, som kan slås på cirka fem till åtta timmar. Det finns några sidojour att slutföra, men ingen av dem är så intressanta och uppdragsmålen kan vara ganska repetitiva. Vissa fans känner sig tvungna att utforska dess slutspelinnehåll, som uppdateras en gång i veckan med nya utmaningar och liknande, men det är bara mer av samma sak. Vi kunde inte heller komma in i flera multiplayer-spel när vi spelade Stormlands huvudhistoria, så de som letar efter replayvärde från den funktionen kan gå förlorade, såvida de inte har vänner med Oculus Rift-headset som kan gå med dem.

Stormland är en kort upplevelse och dess försök att lägga till replayvärde slår inte riktigt märket. Men det är fortfarande ett av de mer imponerande virtual reality-spelen på marknaden, och ett tydligt steg framåt jämfört med många VR-titlar som har kommit före det när det gäller kontroller och rörelsefrihet. Nu när Insomniac ägs av Sony kan förhoppningsvis fortsätta sitt virtual reality-arbete med PlayStation VR eller kanske till och med det ryktade PlayStation VR 2 på PS5.

Stormland finns nu, exklusivt för Oculus Rift. Game Rant fick en kod för denna recension.

Red Dead Redemption 2: s största rivalitet sträcker sig över livstid
2019