The Walking Dead Final Season Avsnitt 2 Review

För en vecka sedan trodde fans av Telltales The Walking Dead- serien att de snart skulle spela det andra avsnittet i Clementines sista säsong, men det var innan Telltale avslöjade att det slutade sina dörrar. Nu verkar det som om halvvägspunkten faktiskt skulle kunna vara Clementines obehagliga, oförtjänta slut. För dem som har sett Clementine växa under Lees mentorskap för att acceptera rollen som AJs skyddare, är detta en bittersöt slut på år av emotionell investering. Men den senaste utvecklingen antyder att denna historia kan sparas och plockas upp av en annan utvecklare.

Trots detta går The Walking Dead: The Final Season ut i verklig Telltale-anda och lämnar fansen en berättelse som bara kunde uppnås av detta företag. Även om det kan hämtas av en annan utvecklare, är det osannolikt att det passar Telltales stil exakt, men hängivna fans kommer troligen att älska att se ett officiellt slut på Clementines historia - om inte annat. Det andra avsnittet börjar där den första slutade och bygger sammanhängande på det sista avsnittet.

Medan detta avsnitt inte tappar den helt tappade-in-till-mitt-av-något-känslan, bygger den av Episode One mer än föregående avsnitt gjorde tidigare säsonger. Detta ger avsnittet en äkta känsla som den sista inte hade, en gammal men ny känsla. Historien drar också nytta av införandet av äldre mekanik och karaktärer, liksom nya idéer och karaktärer.

I själva verket kan detta avsnitt beskrivas som den perfekta balansen mellan gamla Telltale-berättelser och nya idéer. Till exempel, medan detta avsnitt tar tillbaka en karaktär från den allra första säsongen, introducerar den också ett helt nytt och unikt koncept med den nya Whisperer-karaktären, någon som kan röra sig bland de odöda och beordra besättningen. Enkla men effektiva QTE: er finns också i spelet, men spelet gör upp kampen mot spelet.

På tal om striden var detta en av de huvudsakliga klagomålen för avsnitt En. Ofta, med det sätt som stridighetskampen är orienterad, känns döden billig, som om de långa stridsanimationerna inte finns någon annan anledning att landa spelaren i varmt vatten. I slutet av avsnittet ändrar Telltale emellertid saker och ting med den ytterligare användningen av Marlons båge - ett unikt, vapen med olika områden.

Ett annat nytt koncept som ses i det här avsnittet är introduktionen av några olika zombie-arketyper. Viskaren bär till exempel en mask av Walker-köttet för att smälta in i zombierna, och en sjuksköterske-vände-zombie är täckt av växter, vilket ger en grön estetisk hittills osynlig. Detta unika tag fortsätter in i spelets sista ögonblick, eftersom dessa vandrare utgör ett unikt hot mot Clementine.

Melee-striden förblir ett stridsområde eftersom den, utöver de komplexa stridsanimationerna, skapar flera problem. Medan spelet aldrig krasch skadar denna stridstil flödet av spelet, och när det kombineras med ett par ljudfel där rösterna låter avlägset är upplevelsen mindre än idealisk. Det är emellertid värt att betona att ingen av dessa var så allvarliga att de var spelbrytande, och var och en löst sig själva inom några ögonblick.

Det är dock inte att säga att den här titeln upprepar tidigare misstag. Med tidigare Telltale-spel tenderar dessa stridsavsnitt att vara de buggiest, eftersom utvecklaren lägger ett tyngre fokus på berättande interaktioner. På detta sätt utmärker Telltale.

Medan många karaktärer drevs åt sidan i det första avsnittet, ger denna en de stödjande karaktärerna mer att göra och bygga vidare på sina relationer. Detta skapar ögonblick med hjärtskador för karaktärer som kanske inte har dragit känslor före detta avsnitt, samt en mer djupgående förståelse för att inställningen verkligen var en skola för orolig ungdom.

Genom att bygga upp dessa relationer avslutar Telltale detta avsnitt med en cliffhanger, som det har gjort så många gånger tidigare. Medan avsnittet en cliffhanger lämnade spelare i chock, lämnar denna cliffhanger spelare i misstro och drar effektivt den känslan från spelaren. Detta slut är mycket mer positivt och banar klart vägen för händelserna i nästa avsnitt.

I denna tydliga uppsättning upprepar Telltale emellertid ett vanligt misstag: dessa mänskliga orienterade konflikter som har uppstått tidigare stiger igen. Berättelsen går mot en kamp, ​​inte till skillnad från föregående säsong som Siege of Prescott i The Walking Dead: A New Frontier .

Som lärare förväntas Clementine navigera i dessa unika mänskliga relationer, ibland omöjligt att avgöra vilket val som är "bra" eller "dåligt". Detta skapar några intensiva scenarier som får tiden att känns som om det läggs vikt vid valet. Naturligtvis är det primära förhållandet i spelet mellan Clem och AJ, och det är där spelet är bäst.

Medan avsnitt 2 är en förbättring, kommer det med en stor förbehåll när fans väntar på att se hur Telltale hanterar resten av The Walking Dead: The Final Season. Det skulle vara synd för avslutningen av avsnitt två att helt enkelt vara det, eftersom det kommande kriget lovar spelarna ett legitimt, om grymt och hjärtskärande slut för den älskade Clementine.

Telltale's The Walking Dead: Final Season : s andra avsnitt lanserades den 25 september för Nintendo Switch, PC, PS4 och Xbox One, varefter inga ytterligare uppdateringar för närvarande är kända. Game Rant fick en Xbox One-kod för denna granskning.

Fans tror att BioWare retar något Dragon Age 4 Relaterat
2019
Pokémon GO: Vad är Poffins?