The Walking Dead: A New Frontier Episode 5 Review

Säsong 3 av Telltale Games ' The Walking Dead- serien har haft massor av vändningar, men också några ojämna fläckar i sin berättelse och spel. A New Frontier avslutas med släppandet av avsnitt 5, From the Gallows, och utnyttjar att sätta varje karaktär med ett känslomässigt band eller blodband till Javier i riskzonen.

From the Gallows släpper spelarna tillbaka till höger där de slutade i avsnitt 4, med staden Richmond i kaos. Spelare kommer inte bara att behöva bestämma sig för hur de ska hantera vandringsutbrottet i stan, utan också om de ska reparera eller permanent bryta de släppbara band som binder Garcia-familjen tillsammans.

Avsnitt 5 gör ett utmärkt jobb med att föra samman alla bitarna som gör Telltales The Walking Dead- arbete: berättelse, karaktärsutveckling, chockerande dödsfall och anständigt hjälp av zombie-gore. I själva verket ser avsnitt 5 en uptick jämfört med tidigare avsnitt i mängden dödliga vandrare dödsfall och övergripande handling det innehåller. Finalen håller spelarnas fingrar på utlösarna med massor av quicktime actionsekvenser och knappmaskning som krävs för att överleva.

Som med alla poster till The Walking Dead är vissa karakters öde förutbestämda och kan inte ändras, oavsett vilka spel som spelaren gör. Andras öde och beteende avgörs emellertid grundligt av hur Javier har agerat mot dem under hela spelet, liksom av alla beslut som fattats i sista avsnittet. Att göra det ur sista kapitlet i The Walking Dead: A New Frontier utan att förlora karaktärer som har funnits under hela spelarens resa är omöjligt. I slutändan är det upp till spelaren att bestämma vem som är den viktigaste för dem, även om de flesta förmodligen fortfarande kommer att se en karaktär eller två som de gillar lider på ett eller annat sätt.

Liksom tidigare poster till A New Frontier saknar tyvärr inte avsnitt 5 visuella svårigheter som övergripande upplevelsen. Medan de frysta karaktärsmodellerna som uppträdde i avsnitt 4 är tacksamma frånvarande från avsnitt 5, lider en scen som borde vara en höjdpunkt i spänning och höga insatser av ett betydande animationsproblem. Scenen kretsar kring en mindre karaktär som skyller Javier för ödet för deras betydelsefulla andra. Tyvärr, medan röstskådespelaren levererade ett utmärkt föreställning komplett med gråt och skrik, verkade karaktärens ansiktsanimation ofullständig och visade inte några känslor, och vid ett tillfälle misslyckades deras mun till och med öppen för läppsync med karaktärens röst. Resultatet var distraherande och påminde om Mass Effect Andromedas ansiktsanimationsproblem, även om den här scenen var konstigt på sin plats med resten av säsongen där varje karaktär emulerade vackert.

Som med alla The Walking Dead- spel finns det några olika slutar för spelare att uppleva, även om att uppnå dem inte är lika rakt fram som i tidigare iterationer. Medan spelaren fortfarande kommer att tvingas fatta ett beslut i slutet av avsnittet som kommer att spela en viktig roll för att bestämma vem som bor och vem som dör, finns det fortfarande andra mindre val och åtgärder som spelaren kan göra som kan få slutet att ändras dramatiskt.

Slutligen har Telltale introducerat en ny mekaniker i spelets epilog, vilket ger spelare en inblick i hur deras val hela tiden har format personligheten för den uppenbara huvudpersonen i nästa spel. Det finns en mängd personlighetsprofiler, vilket innebär att alla beslut som fattats i A New Frontier drastiskt kan förändra hur nästa spel spelas ut. I vilket fall som helst är det tydligt att Telltale avser att fortsätta franchisen och redan har lagt grunden för vad tomten kommer att innebära. Serieveteraner kommer sannolikt att vara nöjda med de planer som Telltale har lagt fram för The Walking Dead .

The Walking Dead: A New Frontier gav en uppsättning nya ansikten och backhistorier för att hålla serien fräsch, samtidigt som spelaren en chans att återvända den mest älskade karaktären från serien. Medan spelet inte ändrade enormt Telltale Games-formeln och inte nådde samma irriterande höjder i emotionell berättelse som säsong 1 gjorde, hjälpte en ny motor och bättre grafik till att skilja säsong 3 från tidigare utgivningar i franchisen.

The Walking Dead: A New Frontier Episode 5 finns nu tillgänglig för PC, PS4 och Xbox One. Game Rant fick en PC-kod för denna recension.

Fans tror att BioWare retar något Dragon Age 4 Relaterat
2019