The Witcher 3: Wild Hunt Switch Review

Det finns mycket som kan sägas om The Witcher 3: Wild Hunt, till och med fyra år från den ursprungliga lanseringen, och det har det. Fram till idag fortsätter CD Projekt REDs senaste action-RPG (tills Cyberpunk 2077 kommer ut på några månader) hur som helst) att inspirera till nya diskussioner om det, vare sig det är för att analysera dess status som en av de mest kritikerrosade rollerna -spelare genom tiderna eller bara lista några av de coolaste funktionerna.

Med tanke på det är det nästan meningslöst att spendera ytterligare en recension och prata om det nu när Complete Edition av The Witcher 3 är på Nintendo Switch. Naturligtvis har dock många intresserade spelare ännu inte haft en chans att prova spelet för sig själva, eller är helt ny på spel i allmänhet, så de vill veta om det är värt deras tid.

Kort svar: om de är intresserade av mörk fantasi-rollspel i en massiv öppen värld bundna samman av djupt intrikata spel- och berättelsessystem, plus dussintals på dussintals timmar med sådant innehåll, ja, definitivt. Men mer än så kanske de allvarligt vill överväga att göra Switch till sin plattform att välja, eftersom denna nya version, förutom att inkludera både spelet och dess DLC utan extra kostnad, kanske bara är det bästa alternativet för att uppleva det stora berättelsen av monsterjägare-för-hyra Geralt av Rivia.

Det kan låta som en konstig sak att säga, att det är The Witcher 3 som vi pratar om, ett av de största spelen i en av de mest detaljerade och innehållsbelastade virtuella världar som någonsin skapats. De tekniska kraven för att driva ett sådant spel är sådana att man lätt kan förlåtas för att tänka att det inte ens kunde köras alls på Nintendos konsol / handhållna hybrid, avskalad eftersom det är bredvid de relativa kraftverk som är mest speldatorer, PS4 och Xbox One, plattformarna som spelet var designat för.

Det är det som gör denna port så anmärkningsvärd, eftersom inte bara The Witcher 3 : Wild Hunt körs på Switch, den går bra. Väldigt bra.

Låt oss få det uppenbara ur vägen: det finns ganska många märkbara nedgraderingar som Saber Interactive, studion bakom The Witcher 3 's Switch-port, var tvungen att göra för att få den att fungera. Detta framgår tydligt i det visuella. Upplösningen reduceras inte bara (kapslas till 720p när omkopplaren är dockad), dragavstånd är ganska mindre, textur-pop-in är konstant och framerate doppar märkbart ibland, särskilt på platser med ett stort antal NPC: er (som den livliga staden Novigrad) och i snitt med mer dynamisk kamerarörelse och karaktäranimationer.

Det är dock anmärkningsvärt att det är ungefär lika dåligt som det blir. När det gäller nedgraderingar gör de inte riktigt någonting för att hindra spelupplevelsen. Till och med de ovannämnda framerate dopparna blir aldrig tillräckligt allvarliga för att bli ett verkligt skada. Det är otroligt imponerande för ett spel med ständiga dynamiska väderförändringar, en hel dag / nattcykel och många byar och städer fulla av aktiva NPC: er, den typ av saker som verkligen kan dra prestanda ner i även avancerade spelmaskiner. Tack vare de visuella nedgraderingarna laddas The Witcher 3 snabbare på växeln än andra konsoler, inte i slutändan, men tillräckligt för att göra upprepade snabbfärd över kartan mer uthärdlig på lång sikt.

Det långa och korta med det då är att även på en mycket mindre kraftfull konsol som knappt kan passa den utan ett microSD-kort, är The Witcher 3 samma spel som det alltid har varit på alla sätt som betyder något. Och nu när det är på Switch kan det spelet nu tas var som helst, en funktion som definitivt kommer att tilltala ett antal nya och gamla fans både mer än optimal grafisk trohet.

För de nykomlingar som inte har haft en chans att läsa upp det ännu, kommer det att hjälpa till att erbjuda en snabb uppfriskning på vad The Witcher 3: Wild Hunt handlar om. Spelet spelas i en värld där den bästa lösningen för det ständiga monsterproblemet är häxor, människor som styrs genom hemliga ritualer med förhöjda sinnen och förmågan att utöva grundläggande stridsmagier. Bland de få häxor som finns kvar när historien börjar är Geralt från Rivia bland de bästa, vandrar landet på jakt efter nya monsterjaktkontrakt och hanterar människor som ser ner på häxor som mutanter, ofta med hans svärd.

Trots att det är det tredje spelet i serien, gör det ett bra jobb med att hålla nykomlingar uppdaterade på de befintliga plottrådarna som binder in i huvudhistorien om Geralt och hans personliga strävan att hitta sin adoptivdotter Ciri, en kollega witcher och källa av stor makt, innan det dödliga bandet med kända vilda jakten kan. Även om du är engagerande och väl berättad är det i slutändan bara ramverket som binder allt annat spelet har att erbjuda.

I de många, många huvudsakliga och sekundära uppdragen som spelet har att erbjuda, stöter Geralt på en stor roll av karaktärer med unika berättelser att berätta i en värld som drabbas av mänsklighetens onda lika mycket som magiska krafter. Dessa ger spelare många möjligheter att välja hur det utvecklas, vilket leder till uppdrag som kan gå flera vägar. Till skillnad från många RPG: er som innehåller flexibla berättelser, där spelarens val vanligtvis är klippt och torkat gott eller ont, glädjer The Witcher 3 med att hålla saker tvetydiga, med till synes oskyldiga val som ofta resulterar i att Geralt förvärrar saker för människorna omkring honom.

Detta håller den rollspelande aspekten av spelet intressant, eftersom det faktiskt tvingar spelare att tänka noga och fundera över inte bara de potentiella konsekvenserna av deras beslut, utan hur den version av Geralt de har bildat genom sitt playthrough skulle luta sig i en given situation. Den matas tillbaka till den starka berättelsegrunden som gör The Witcher 3 : s värld till en sådan glädje att utforska, även i dess mer grisliga eller repetitiva stunder.

Även efter dussintals timmar med att fullfölja uppdrag, ta på sig monsteravtal, jaga efter skatt, samla in nya redskap, spela några omgångar av Gwent och utforska den stora vildmarken i en stor stor spelspelslinga, är man aldrig långt ifrån någon intressant bit av dialog med en slumpmässig NPC eller en slumpmässig bit fascinerande världsbyggande som finns i mitten av ingenstans. Det finns alltid en intressant historia där ute att upptäcka.

Det hjälper att The Witcher 3 har mycket djup när det gäller själva spelet. Detta är mest tydligt i stridssystemet, som låter spelare lyfta ganska grundläggande svärdspel med Geralts stridsformler kända som skyltar och en blandning av alkymbaserade drycker och bomber som kommer med en mängd unika effekter. Lägg till det de olika färdigheterna och förmånerna som kan utrustas och uppgraderas som en nivå upp, och spelet ger spelarna ett stort antal sätt att anpassa Geralt.

Det finns mycket att tänka på under tiden, som vapen hållbarhet, lagerviktgränser, drycker toxicitet, etc. men spelet gör ett ganska solid jobb med att hålla hälsa och artikelhantering strömlinjeformade. Det här är bra, eftersom The Witcher 3 är ett riktigt långsamt brinnande spel. Eftersom utjämning är knuten till att fullfölja uppdrag kan spelare gå långa sträckor innan de når en ny nivå och låser upp nya uppgraderingar om de väljer att vandra runt och slåss slumpmässiga fiender under några timmar. Det hjälper då att spelet i stor utsträckning gör det möjligt för spelare att hålla framåt fart utan att behöva backtracka ofta.

Det är dock inte att säga att spelet är perfekt. Game Rants ursprungliga recension för The Witcher 3 täcker detta ämne väl, men för att snabbt sammanfatta finns det massor av glitches som dyker upp ibland, som fiender som klipper in i delar av kartan och NPC: er plötsligt försvinner under snitt. Dessutom blir spelet, för alla dess avsikter att berätta en mörkmogen historia, ibland lite överdrivet med våldet och sexen på sätt som känner sig i strid med resten av handlingen. Fortfarande är dessa relativt få och långt mellan, och för det mesta håller historien här saker och ting engagerande hela tiden.

Det finns en anledning till att The Witcher 3: Wild Hunt anses vara en av de största action-RPGs som någonsin gjorts. Världen är briljant förverkligad, allt från spelet till berättelsen innehåller en stor mängd djup, och det ger spelarna kraften att göra en meningsfull inverkan på världen genom de val de gör. Och med utan tvekan den mest imponerande Switch-porten i alla spel hittills, har spelare ett helt nytt sätt att uppleva CD Projekt REDs massiva hit, en som helt enkelt kan vara det föredragna sättet för dem som kan mage något reducerat bild.

Witcher 3: Wild Hunt är tillgänglig för PC, PS4, Switch och Xbox One. Game Rant fick en switchkod för denna recension.

4, 5 stjärna av 5 (Must-See)

Overwatch: Best Skins (september 2019)