The Witcher Netflix Avsnitt 1 Review: The End's Beginning

Observera att den här artikeln kommer att ha spoilers för The Witcher säsong 1 avsnitt 1: The End's Beginning.

Det första tittarna ser när de tittar på Netflix TV-serien The Witcher är en strid mellan Geralt från Rivia och en hemsk spindelliknande varelse i ett träsk. Striden är kort men brutal, med Geralt som avskärar en av varelsens lemmar innan han dödar den med ett svärd genom huvudet. Denna korta scen fungerar som en bra introduktion till Henry Cavills tur som Geralt, den mörka fantasivärlden av The Witcher och den typ av visceral våld som genomsyrar under resten av avsnittet, och låter tittarna veta precis utanför fladdermus om det är den typen av visa för dem.

Fans av The Witcher- berättelser eller videospel kommer sannolikt att bli imponerade av det första avsnittet, eftersom det är fullt av minnesvärda Geralt-ögonblick, otrolig action och underbar filmbild som gör att den fiktiva världen "The Continent" kommer till liv. De som är helt nya inom The Witcher- franchisen kan vara lite förvirrade av vad de ser, men showen försöker förklara saker utan att förlita sig för mycket på expository-dialogen.

För dem som hade svårt att följa vissa saker när det gäller den första episoden av The Witcher är Henry Cavill Geralt of Rivia, en titulär Witcher. Witchers är mutanter som besitter speciella förmågor, tillbringar sina dagar på resor och jagar monster. I det första avsnittet är Geralt ute efter att få lite pengar för det träskmonsteret han dödade genom att sälja dess lik i Blaviken. Istället befinner han sig mitt i en konflikt mellan en trollkarl som heter Stregobor och en "förbannad" prinsessa med namnet Renfri, som föddes under en fullförmörkelse och tros vara mänsklighetens undergång.

Även om TV-serien Witcher främst är baserad på romaner och noveller, finns det tydligt inflytande från videospel också här. Faktum är att Geralts interaktioner med Stregobor och Renfri och det val som han har gett känns nästan som en Witcher- uppdrag som skapas. Spelare i The Witcher- videospel-serien ges ofta tuffa val som den som Geralt ges i det här avsnittet, eftersom han tvingas bestämma mellan att döda Stregobor eller döda Renfri.

Geralt pratar med sin häst Roach och berättar Renfri att lämna Blaviken så att han inte behöver döda någon av dem. I grund och botten är Geralt inte intresserad av att välja mellan det mindre av två ont, och har istället beslutat att inte välja alls. Geralt hamnar med Renfri, som säger några konstiga och olycksbådande saker till honom medan han sover om en tjej i skogen, och sedan tillbaka till Blaviken för att hindra henne från att döda Stregobor.

Följande är den mest imponerande actionsekvensen i första avsnittet av The Witcher, där Geralt decimerar en grupp män som försöker skydda Renfri. Geralt blandar briljant koreograferat svärdspel med magiska Witcher-förmågor, och Geralt släpper igenom hela gruppen med relativt enkelhet och har sedan en intensiv kamp med Renfri själv. Geralt måste i slutändan döda Renfri, som upprepar den konstiga förutsägelsen om att en flicka i skogen är Geralts "öde".

Henry Cavills föreställning som Geralt är ungefär så perfekt som man kunde hoppas, och han bär verkligen varje scen han är i. Hans närvaro saknas hårt på den andra sidan av historien, som fokuserar på kungariket Cintra och prinsessan Cirilla, alias Ciri. Dessa scener tar upp ungefär hälften av avsnittet och sker tekniskt år efter Geralts scener, men presenteras som om de händer samtidigt. Det är oklart varför showrunner Lauren Schmidt Hissrich gick med denna okonventionella berättelse, men det gör inte showen några gynnar.

Tittarna får inte spendera mycket tid med Cintra innan det attackeras av Nilfgaard, och många av Cintran-karaktärerna som vi introduceras för att bli dödade. Detta inkluderar kungen, som tar en pil för ögat, liksom drottning Calanthe, som är dödligt skadad och hamnar med att kasta sig själv från ett fönster. Många av de andra Cintran-medborgarna slaktas eller begår självmord på ett antal deprimerande och ondska sätt. Handelssekvenserna är fortfarande spännande och allt är vackert skjutat, men Cintran-berättelsen känns lite rusad, och vi får helt enkelt inte tillräckligt med tid till karaktärerna för att verkligen bry oss så mycket om deras olyckliga öden.

Avsnittet avslutas med att Geralt avgår från Blaviken efter att ha attackerats av stadsfolket, och Ciri flydde från kopplingarna på Nilfgaard med hennes mystiska krafter. Strukturen i showen är lite konstig, men det är fortfarande ett starkt inledande avsnitt till The Witchers värld och lämnar tittarna glada att se mer.

Witcher finns tillgänglig nu på Netflix.

Fans tror att BioWare retar något Dragon Age 4 Relaterat
2019