The Witcher Netflix avsnitt 4 recension

Observera att den här artikeln kommer att ha spoilers för The Witcher fram till säsong 1 avsnitt 4: Of banketter, Bastards and Burials.

The Witcher avsnitt 4: Of Banquets, Bastards and Burials är det första avsnittet som gör det tydligt klart för tittarna att showen äger rum under olika tidsperioder. Medan några mer hardcore-fans kunde ta upp det tidigare, kan andra tittare förvirras av showrunner Lauren Schmidt Hissrichs val att ramma berättelsen på detta sätt. Men nu när det är ute i det fria kan Witcher- tittarna ha detta i åtanke för framtida avsnitt och kanske kommer handlingen att bli lite lättare att smälta.

Den konstiga berättelsestrukturen framgår i Geralts scener för The Witcher avsnitt 4, och för en gångs gång är Geralts scener den överlägset svagaste länken i ett avsnitt. Vi får se Jaskier alias Dandelion igen, vilket är en godbit, men han och Geralt interagerar knappast. Istället är fokus på förlovningsfesten för prinsessan Pavetta, Ciris mamma och dotter till drottning Calanthe. Drottning Calanthe dog i det första avsnittet och hennes rike Cintra förstördes, så det är förståeligt att vissa tittare kan skrapa i huvudet vid hennes återkomst.

Drottning Calanthe är en karikatur i detta avsnitt, en tecknad version av arketypen "ond drottning". Hon agerar inte som en riktig person, och dialogen som hon gett är så absurd betyder att showen nästan blir en parodi på sig själv. Det är kul att se Geralt reagera på hennes onödigt grymma ord, men det är svårt att ta henne eller hela denna historielinje på allvar. Det hjälper inte att allt i Geralts scener känns som om de är på framåt.

Istället för att spendera flera avsnitt för att bygga upp konflikterna här, rusar showen genom allt, med den ena uppenbarelsen efter den andra under förlovningsfesten så det är svårt för någonting att landa riktigt. Det börjar när en slumpmässig riddare med namnet Urcheon dyker upp och använder "Law of Surprise" för att hävda Pavettas hand i äktenskapet. Law of Surprise in The Witcher är en konstig regel där någon i huvudsak kan betala någon annan med något de inte har ännu, vanligtvis förstfödda barn eller djur som de förvärvar i framtiden, eller vad som helst annat. Det är lite hokey, och eftersom tittarna inte har blivit introducerade till detta koncept tidigare, är det konstigt att se alla bliva i raseri när Urcheon åberopar det.

Urcheon är förresten förbannad och är en del igelkott. Men han och Pavetta har varit hemliga älskare under en tid, så hon är medveten om hans tillstånd och accepterar till och med det. Det sista som drottning Calanthe vill ha är Sonic the Hedgehog för sin svärson och så försöker hon att de olika riddarna i rummet ska döda honom. Geralt räddar dagen, men då försöker drottning Calanthe döda Urcheon själv. Pavetta använder magiska förmågor som hon inte ens visste att hon var tvungen att rädda sin älskare, och sedan beslutar drottningen att acceptera Urcheon i sin familj.

Urcheon och Pavetta är gifta, och Urcheon insisterar på att Geralt tar betalning för att rädda sitt liv. Geralt accepterar lagen om överraskning och försöker lämna, bara för att Pavetta ska kasta upp, vilket indikerar att hon är gravid. Så inom 20 minuter slaktas ett gäng middaggäster efter att en igelkottman förklarar sin kärlek till en prinsessa, prinsessan lär sig att hon har magiska krafter, hon gifter sig och upptäcker att hon är gravid. Det här materialet kan ha varit bättre serverat spridda över några avsnitt istället för att skjutas upp allt i en avsnitt.

Witcher har ett problem med Geralts äventyr som känns som påfyllningsflaskavsnitt, med en konflikt introducerad och sedan löst när slutkrediterna rullar. Däremot har berättelserna för Yennefer och Ciri mer framåt, för det mesta. Det här avsnittet är det första undantaget för det när det gäller Yennefer, som har hoppat 30 år men ändå ser densamma ut som hon gjorde i The Witcher Episode 3. Nu är en erfaren magi, Yennefer har till uppgift att eskortera drottning Kalis och hennes nyfödda dotter tillbaka till säkerheten i sitt rike, bara för att de ska attackeras av en mördare och hans monster.

Drottning Kalis, precis som drottning Calanthe, kändes som en karikatur i motsats till en utflodad karaktär. Hon är cartoonishly ond i det här avsnittet och försöker vid ett tillfälle ge upp sin baby dotter till mördaren som ett offer i utbyte mot sitt eget liv. Lönnmördaren lyckas döda både drottning Kalis och hennes barn i ett av The Witchers mörkare stunder hittills, även om Yennefer kan döda mördarens mördare-åtminstone åtminstone.

Ciri hamnar under tiden i den färgglada Brokilon Forest, där hon träffar drottning Eithne och vi får en trevlig taktförändring från det tråkiga, deprimerande landskapet som utgör det mesta av showen. Ciri återförenas med Dara, som upptäcker att hon är prinsessan Ciri från Cintra, ett kungarike som är ökänt för dess dåliga behandling av alver, och så får deras förhållande en kil i den. Lite vet de att den onda Cahir, en annan tecknad filmskurk, har lyckats spåra Ciris läge och återupptar sin jakt efter henne.

Witcher avsnitt 4 tappar bollen när det gäller alla dess skurkaktiga karaktärer, eftersom ingen av dem stöter på riktiga, äkta människor, även de som vi redan har träffat tidigare och har lite mer karaktärsutveckling under sitt bälte. Tidshoppningen är onödigt förvirrande och berättelsestrukturen kommer sannolikt att göra showen otillgänglig för mer avslappnade tittare. Det finns fortfarande några bra grejer här, men detta är ganska lätt det svagaste avsnittet hittills.

Witcher är tillgänglig att strömma nu, exklusivt på Netflix.

10 fakta du inte visste om Ghouls i Fallout 4
2019