Xenoblade Chronicles 2 Review

Under något annat år i det senaste minnet skulle Xenoblade Chronicles 2 ha fastnat månader sedan som mätpinnen för Nintendos semesterframgång. År av kämpar på konsolmarknaden hade gjort betydande utsläpp för Nintendo-plattformar till ett användbart verktyg för att avgöra var företaget befann sig, och ett spel i skalan från Xenoblade Chronicles 2 skulle vanligtvis vara mittpunkten i en semesterförsäljningsblitz. Framgången för Xenoblade Chronicles X, en av de dolda ädelstenarna på den mycket onödiga Wii U, gör förväntningarna ännu högre för Monolith Softs uppföljningsinsats.

Det är då konstigt att erkänna att Xenoblade Chronicles 2 kan ha gått vilse i shuffeln innan den släpptes i december. Den otroliga försäljningen av Switch, som har blivit böjd av ett år som har blivit bokavslutat av årets spel i The Legend of Zelda: Breath of the Wild och Super Mario Odyssey, har gjort Nintendo första partititlar till det största dragningen till trösta. Kan Monolith Softs livliga, öppna JRPG, omgiven av storhet, ta sig en plats för sig själv i diskussionen om de bästa spelen på Switch?

Svaret, för att vara uppriktigt sagt, är utan tvekan ja . Xenoblade Chronicles 2 är en charmig titel som lutar sig på ett komplext stridssystem för att bära större delen av vikten av sin hundra timmars körtid. På något sätt, i ett klimat som ser ett överflöd av rejäl videospel som släpps varje år, gör Monolith Soft's JRPG ett övertygande argument för att sjunka i nästan en veckas tid av tid i det. Det har vissa brister, och kommer inte att vinna människor på samma sätt som andra Switch släppte i år, men Xenoblade Chronicles 2 är ännu en post i Switch-biblioteket som är ett "måste spela."

Xenoblade Chronicles 2 äger rum på Alrest, en planet som är helt nedsänkt under något som kallas molnhavet. Världens olika raser gör sina hem ovanpå (eller i vissa fall inuti) massiva varelser som kallas Titans, varelser som flyter på toppen av molnhavet och representerar den enda säkra hamnen från ett oändligt hav av monster och fördärvar. Spelare följer resan till Rex, en räddare, en traditionellt optimistisk hjälte som dyker in i molnhavet för att skära upp skatter från forntida tid att sälja.

Naturligtvis blir det som börjar som en ganska enkel berättelse snabbt komplicerat, men spelet förlorar aldrig det som gör historien så rolig - banden mellan dess mycket överhögen roll av huvudpersoner. Xenoblade Chronicles 2 är kul och har ögonblick av äkta känslor inbäddade i en berättelse som är lika delar saga och science-fiction krigshistoria. Karaktärer som Rex och Zeke är framstående i en roll som är vackert utformad, vilket kompenserar för att karaktärer inte kommer att ändra sitt utseende baserat på utrustning under spelets gång.

Spelet är öppen värld i alla bemärkelser, med en snabb resmekaniker från början som gör att spelare kan hoppa mellan olika områden när som helst för att slutföra sidovästar eller jordbruksmaterial för uppgraderingar. Salvaging är ett roligt minispel som också är funktionellt, det finns otaliga sätt att döda tiden mellan utforskning, insamling av material och underspel och de viktigaste uppdragsklippna i en rimlig takt. När spelarna började låsa upp sällsynta versioner av Blades, blir ännu fler sidofrågor och historiainnehåll tillgängliga.

Bladen är spelets kärna, eftersom de utgör huvuddelen av historiens progression, strid och karaktärsanpassning. Bladen är levande vapen som bara specifika människor i Alrest kan kontrollera, och lyckligtvis för Rex är han en av de lyckliga få. Xenoblade Chronicles 2 börjar med Rex, Nia och Tora, som var och en har ett blad att arbeta med, men spelet öppnas snabbt, där de flesta karaktärer kan utrusta flera blad samtidigt och växla igenom dem under striden.

Bladen är antingen tankar, skadeförhandlare eller läkare, och de har färdigheter som återspeglar det. Dessutom har de element som hjälper till att fördjupa spelets anpassningsalternativ. Vanliga blad är ganska glömska, men de sällsynta - förvärvade under uppdrag eller genom ren tur i ett gacha-stil förvärvssystem - har unika förmågor både i strid och under utforskning, öppnande av nya områden, uppdrag och mer. Bladen kan jämna sig upp, få mer kraftfulla färdigheter och ofta få bättre förmågor genom handlingar utanför striden, till exempel genom att dela sitt favorit mellanmål med dem. Utrustning spelar ingen stor roll i spelet, och mer av Xenoblade Chronicles 2 kretsar kring att hitta ett lag och färdigheter som fungerar för spelarens preferenser.

Om det finns ett stort klagomål med spelet, är det att förvärva sällsynta klingar kan vara extremt svårt och ofta lyckas. De sällsynta bladen är lätt några av de mest spännande elementen i Xenoblade Chronicles 2, och det verkar synd att låsa dem bakom lyckabaserade system. Även om detta gör att de sällsynta bladen verkar så mycket mer imponerande när de upptäcks, känns det som något nära slutspelet som gör det möjligt för spelare att skapa något blad genom att skaffa sällsynta material inte skulle ha gått fel.

De sällsynta bladen lägger också till lite mer att bekämpa, något som Xenoblade Chronicles 2 trivs på. Striden i det här spelet är nästan rytmebaserad, eller mer exakt, som påminner om slagsmål i World of Warcraft - fixa ut optimala rotationsförmågor och knivar kan göra slagsmål mycket mer tillgängliga. De timingbaserade avrättningarna av speciella förmågor håller också striderna spännande, ett väsentligt element med tanke på att de flesta fiender är svampiga i Xenoblade Chronicles 2, med till och med skräpmobblar som ofta tar en minut eller två att ta ner. Väntan är mycket mer märkbar i det tidiga spelet, när spelare inte har tillgång till hela utbudet av Blad-anpassning, och vid halvvägs genom den stora resan kommer spelare att slå fiender mycket snabbare. Spelets stridsgränssnitt kan bli ganska rörigt när allt är låst upp, men det fungerar fortfarande på Switch-skärmen även i bärbart läge, även om lite mer täthet i den designen skulle ha uppskattats.

I slutändan, alla behörigheter att få med spelet - som också inkluderar dess något besvärande sexualisering av vissa blad, som känns helt onödigt och försonligt för resten av historien - är ganska mindre. Monolith Soft har skapat ett spel i Xenoblade Chronicles 2 som tar det bästa av JRPG-element och blandar det med en del av den öppna världsmassiviteten som vi har sett i titlar som Horizon: Zero Dawn och Breath of the Wild i år. Som en fristående titel i Xenoblade- serien får Xenoblade Chronicles 2 en mycket hög rekommendation från oss till både fans av serien och nybörjare lika - det är det perfekta spelet att sjunka alldeles för mycket tid till under semesterperioden.

Xenoblade Chronicles 2 finns nu tillgänglig för Nintendo Switch. Game Rant fick en kopia av spelet för denna recension.

4, 5 stjärna av 5 (Must-See)

Overwatch: Best Skins (september 2019)